Následující políčka jsou nesprávná:

 

(?)
(?)
Hledat

Jak „číst“ pneumatiku - Normy pro označování pneumatik (ETRTO)

Jak „číst“ pneumatiku - Normy pro označování pneumatik (ETRTO)

Jak číst správné označení pneumatik

Technické údaje o pneumatice jsou uvedeny na boku jejího pláště. Je důležité obeznámit se s významem těchto kódů, které představují tak řečeno identifikační průkaz pneumatiky, s údaji potřebnými pro výběr správných pneumatik.

Die richtige Reifengröße finden

Jaký rozměr pneumatiky namontovat?

Když chcete vyměnit pneumatiky na svém automobilu, musíte použít stejný rozměr pneumatik, jako mají původní pneumatiky.

Je důležité použít stejný rozměr jako u původně namontovaných pneumatik (pneumatiky namontované výrobcem na novém vozidle).

Chcete-li zjistit, jaký rozměr pneumatik budete potřebovat, nahlédněte do technického průkazu vozidla nebo se podívejte na pneumatiky vašeho automobilu: rozměr je uveden na bočnici pláště. Například: 205/55 R16 91H

Dbejte na to, abyste si poznačili všechny číslice a písmena uvedená v pneumatikách (šířka / výška / průměr / index zatížení / index rychlosti), abyste použili pneumatiky se stejným rozměrem.

Tipy pro vás
Jestliže nemáte jistotu ohledem rozměru vašich pneumatik, můžete se na nás obrátit telefonicky na čísle 225 376 417.

Homologace výrobce

V homologaci výrobce vašeho vozidla jsou uvedeny přesné technické údaje týkající se pneumatik. Každý model vozidla je při homologaci (schvalování) prezentován s namontovanými pneumatikami. Typ pneumatik je zvolen zejména s přihlédnutím k rozměrům podběhů kol, rozměrů ráfků a výkonovým parametrům, jako je brzdná síla a hmotnost daného vozidla.

Normy předepsané Evropskou technickou organizací pro pneumatiky a ráfky (European Tyre and Rim Technical Organisation – ETRTO), ve které jsou sdruženi významní výrobcové pneumatik, umožňují kromě základního rozměru pneumatiky používat různé varianty pneumatik kompatibilní s technickými parametry vozidla. Tyto technické údaje jsou uvedeny v tabulce aktualizované svazem UTAC (Technický svaz pro automobilismus a cyklistiku), která je závazná pro všechny francouzské operátory vykonávající technické kontroly automobilů. Stanice technické kontroly ověřují, zda se typ pneumatik namontovaných na vozidle shoduje s databází technických údajů, v níž je zaregistrována většina možných provedení obutí kol vhodných pro každý model vozidla.

Homologace vašeho vozidla kompetentními úřady upřesňuje, co se týká pneumatik, dva hlavní technické parametre:

  • Index zatížení pneumatiky (nebo Load Index): v případě osobních automobilů jej označuje číslo od 50 do 126. Index zatížení odpovídá maximálnímu zatížení, kterému může být pneumatika vystavena při jmenovitém tlaku (referenční tlak).
  • Index rychlosti (nebo Speed Index):Označuje se písmenem. Index rychlosti odpovídá nejen maximální provozní rychlosti, při které je pneumatiku možné používat, ale i úrovni celkových výkonových parametrů. Index rychlosti představuje nejlepší kompromis mezi jízdní stabilitou vozidla, záběrem (resp. adhezí) pneumatiky, garantovanými jízdními vlastnostmi vozidla a samozřejmě bezpečností.

Normy pro označování pneumatik (ETRTO)

Normy pro označování pneumatik definují standardy pneumatik, čím je garantována vzájemná vyměnitelnost pneumatik různých značek. Výrobcové pneumatik jsou sdruženi v Evropské technické organizaci: ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation – Evropská technická organizace pro pneumatiky a ráfky).

V minulosti bylo hlavní náplní činnosti této organizace vytvořit soustavu norem pro pneumatiky jednotlivých řad vyvinutých pro různé kategorie vozidel. V současnosti se tyto normy dále přizpůsobují požadavkům evropského trhu, zejména z hlediska zastoupení různých kategorií vozidel. Tyto standardy pro pneumatiky jsou zárukou pro uživatele, že pro jeden definovaný rozměr pneumatiky může používat pneumatiky různých značek, vyráběné různými výrobci (vzájemná vyměnitelnost pneumatik). Specifické podmínky v jednotlivých zemích (silniční infrastruktura, klimatické podmínky, ochrana životního prostředí apod.) vedly k vytvoření národních organizací, které sdružují výrobce pneumatik operující na národních trzích těchto zemí.

Vysoká elastičnost vzduchu nahuštěného v pneumatice umožňuje, aby se pneumatika deformovala, čímž se dokáže přizpůsobit různým překážkám a nerovnostem terénu. Správný tlak vzduchu v pneumatikách proto umožňuje dosáhnout dobrou úroveň komfortu jízdy a zároveň zachovat požadovanou schopnost vedení stopy.

Tipy pro vás
Výrobcové automobilů jako Porsche nebo Mercedes vyvinuli pro některé vysoce výkonné modely vozidel speciální pneumatiky. Na bočnici pneumatiky je uvedeno specifické označení výrobce, které je při výměně pneumatik nutné respektovat:
  • N0, N1, N2, N3 -> Porsche, VW Touareg
  • C1 : Chrysler Viper
  • K1 : Ferrari
  • B : BENTLEY Continental GT
  • MO1 : Mercedes SL 65 AMG
  • RO1 : Audi Quattro, RS6, RS4, R8